« F1サンマリノGP | Main | タイトーメモリーズ続報 »

2005.04.29

サイドポケット

sidepkt

1987年にナムコから発売されたファミリーコンピュータ用のゲームです。

オリジナルはデータイーストのアーケード版で、それをナムコがファミコンへ移植した形となっています。ナムコット黎明期のバーガータイムから始まりカルノフドラゴンニンジャ等、デコ(オリジナル)→ナムコ(移植)と云ういまいち分からない繋がりもありましたね。

本作のゲーム内容は特徴を見出し難い固定画面のシンプルなビリヤード物と云えるのですが、それが為に気分転換や息抜きをしたい時に役立つ作品となっています。
最近の豪華絢爛で複雑なゲームとは違い、ファミコンのゲームはいずれもシンプルな内容で直ぐにプレイ出来るところが良い所だと云えます。これはハードスペックや容量の問題もあったが故の仕様ではある訳ですが、もっとも優れている部分だとも取れますね。
十字キーと2つのボタンしかないインターフェイスも直感的に内容を把握させる事への仲立ちとなっています。

私は映画ハスラー2の直撃世代なので無性にビリヤードをしたくなる時があります。しかしなかなか遊ぶ機会も作れない為に家庭用ゲームで自らを慰めるしかありません。
ビリヤードのゲームは定期的に発売されていますが、ポリゴンで幾らリアルなプールバーを構成したところで実際のプレイ感には未だ程遠いと云うのが本当でしょう。実際にあるスポーツ物はそのシステムをゲーム内で楽しむと云う以上には発展しないものと感じています。
云って見れば割り切りが必要なのだとも思います。ビリヤードであればビリヤードと云うスポーツが持つ本来のゲームシステムをモニターを通してから楽しんでいるとする余裕とでも云えば良いでしょうか。
あくまでビリヤードのゲームを遊んでいると割り切って自らに肯がわせる事が重要なのです。

そうして見ると下手にリアルなゲームである必要もなくなります。ファミコン程度のグラフィックでもビリヤードと云うスポーツのシステム的な楽しさは十分に味わえます。
他の事例にすれば、本物のラーメンとカップ麺を別物として美味しくいただく方便とも云えますね。もう少し下品な表現が許されるならオナニーとセックスは最終的に射精する事を目的としていますが、楽しみ方のベクトルが相違している……とも云えます。

ファミコンのビリヤード物は結構良く出来た当たりが多いと思います。名前は失念してしまいましたが、コナミがディスクシステムで発売していた物も当時随分と遊びましたし、少し毛色の変わった物としてはポニカのルナボールも完成度の高いゲームでした。
取り敢えずプールバーに行ける時が来るまで私はエミュレーターでこれらの良作を遊び、ビリヤードのシステムから出でるゲーム性を楽しみたいと思います。

|

« F1サンマリノGP | Main | タイトーメモリーズ続報 »

Comments

Fruits are great and I would never discourage my patients from eating fruit, but if your objective is to lose weight then they have to be eliminated, as they prevent Ketosis. It has all been compiled into one particular to utilize package that incorporates precise guidelines for implementing the merchandise. The HCG diet is a diet plan comprising of the intake of HCG with a diet plan that was created by ATW Simeons almost 60 years ago.

Posted by: health and lifestyle | 2014.09.15 at 03:56 PM

About the Author: Sally Ormond is an independent copywriter and owner of Briar Copywriting Ltd. Times have definitely changed from when we used to peruse through a newspaper to find an apartment. This is where businesses can inspire and move people.

Posted by: social media marketing best practices | 2014.09.20 at 09:31 PM

Artificial baits include spoons, jigs, ribbon baits, rattler baits & streamer baits. I have been using products from Newfields Baits for a while and their green lipped mussel extract is simply amazing. The exception to this rule is when fishing structure, there will always be a calm spot behind structure that cat fish rest in and it will be natural for your bait to settle in this area.

Posted by: deck stain comparisons | 2014.09.21 at 06:36 PM

Thus we became noobs on the water when we purchased our 1957 Sea King with a 1964 Johnson motor. Many times I have tried to avoid the most popular swims for this reason because this is where the fish will often feed most carefully and be most hard to catch. Of course, lots of methods have evolved to try to avoid spooking fish out of your swim or even stop them from stopping feeding in the possible case of some line shy fish, and having them leave your swim.

Posted by: small marine freezers | 2014.10.15 at 01:04 PM

Post a comment



(Not displayed with comment.)




TrackBack

TrackBack URL for this entry:
http://app.cocolog-nifty.com/t/trackback/57777/3902984

Listed below are links to weblogs that reference サイドポケット:

» カップ麺 [カップ麺の旅]
カップ麺カップ麺(かっぷめん)とは、乾燥麺をカップ状の耐熱耐水容器に入れたもので、熱湯を注ぐだけで調理が可能なもの。鍋が要らずお湯さえあればどこでも食べられるのが特徴。内容物がインスタントラーメンのものをカップラーメン、そば、うどんのものをカップそば... [Read More]

Tracked on 2005.05.10 at 01:44 AM

« F1サンマリノGP | Main | タイトーメモリーズ続報 »