« 彼について……1人目 | Main | HGUC 旧ザク »

2006.08.19

サイバリオン

Syvalion01

1988年にタイトーから発表されたビデオゲームです。

バブルボブルの作者としてお馴染みのMTJさんの作品であり、高解像モニターとトラックボールをあしらった専用筐体で出荷されました。タイトーとしても力を入れていた80年代最後の大作と呼ぶに相応しい作品と云えるでしょう。

MTJさんは当時ゲームデザイナーとして時の人であり、ビデオゲームと云うものを理解していた数少ないクリエーターでもありました。
氏は理路整然とした内容を考案するに長けたシステマイザーだったと思います。事実本作は企画として紙の上で見た場合、まず完璧と云えるほどの完成度と納得性を有しています。
しかし実際には一部のマニアに支持されたのみで、早々とゲームセンターから姿を消してしまいました。
素晴らしい企画であるのに何故? 今回は本作のゲームシステムを簡単におさらいしながらその原因を考えて見たいと思います。


●操作方法

自機であるメカドラゴンをトラックボールで操作し、攻撃ボタンを押す事で射程距離のある炎を吐き出します。
炎は無敵の強さを持っており、ボスと破壊不可能な敵を除き、全て一撃で倒せるようになっていますが、連続使用する事で画面下部のゲージが減少して行きます。それに併せて炎の射程距離も短くなる仕様です。

炎ゲージはボタンを放しトラックボールを動かす事で回復。ボールを激しく回す事で回復量も大きくなります。


自機はダメージ制が取られており、ダメージを受ける毎に尻尾の方から関節が赤くなって行きます。
七つある関節が全て赤く染まり次にダメージを受けると爆破。ストックが一つ減ります。


――トラックボールの操作性が良く調整されていて自由自在にドラゴンを動かす事が出来ます。そのアナログ特性を活かした炎ゲージ回復も良く考えられている部分です。

――炎は無類の強さを発揮しますが、ゲージを消費する事で攻撃出来ない時間を作りバランスが取られるようになっています。この回復バランスも適正ですね。

――ダメージが自機グラフィックのみで確認出来る本システムは素晴らしいの一言です。
他にもシステムとグラフィックがデジタル化されています。点数アイテムは丸、回復アイテムは三角と区別されており、倒せない敵は青い膜に被われています。これは一目見てシステムを知らしめる最良のアイディアと云えるでしょうね。個人的に本作の白眉だと感じる部分です。

システム上ここには全く不備が見られません。


●ストーリー

全5面エンド。ラウンド開始時に一枚テキストによる物語が表示されます。
プレイヤーの行動で物語は様々に分岐して行き、エンディングが100種類用意されています。
文章の中にヒントが隠されており、それに則った行動を取る事でストーリーが変化したり、特殊アイテムを入手出来たりします。


――それまでのアーケードゲームには有り得なかった本作のみの新機軸と云えます。
文章や内容が特に秀でている訳ではありませんが、このシステムは以後類を見ない斬新な輝きを放っています。
ただフラグ立てが曖昧でストーリーを狙って変化される融通性はありません。これは善し悪しの評価とは別次元の話ですね。


●マップ

ストーリーと同様に面マップも自動生成されます。これにより毎ゲーム、パターン化出来ないランダム性を入手しています。

当時、完全なるパターンゲームの善し悪しが論議されていました。ここは制作者やプレイヤーの嗜好によって変化する部分でしたので答えのない設問だったと云えるでしょう。保守的プレイヤーはパターンゲーム派、ランダム化を求めていたのは少数の前衛派プレイヤーと云う印象が残っています。
MTJさんやUPLの藤沢勉さんがランダム化を推進する最右翼だったとも思われます。このランダム化の話は長くなりそうですので次の機会に回します。


難易度についてもここで書かせていただきます。
本作はプレイ内容によってゲーム難度が変化して行きます。具体的にはノーダメージ、ノーミスか否かと云うスコア的なフラグです。

面クリア時ノーダメージで20万点、面通しノーミスで200万点のボーナスが加算されます。次面スタート時に難度が決定するのだと思うのですが、スコアが高いほどベラボーに難度が上がって行くのです。

具体的な難度の上昇は、マップの複雑さ破壊不能な敵の配置、敵キャラの打つショットの形態などに代表されます。
また或る点数以上を獲得していると最終面に隠しボスが出現するフィーチャーも仕組まれています。ここにも乱数要素があり1:4の確立でスコアに対応した敵サイバリオンが出現すると云うものとなっています。

――難易度に関しては良くもなく悪くもないと云った感じですね。普通に遊ぶ分には特に難しいゲームではなく、プレイ時間もやや短く感じるものの適正だとすればそう思えなくもありません。
ランダム要素を前面に打ち出した作品ですので、1日に何回か遊ぶと云うプレイスタイルを推奨しているものと思われます。


●問題点

ここまで非の打ち所が見あたらない本作のゲームシステムでしたが、一般に受け入れられずマニアにも人気が出なかった原因は判然としています。それはプレイアビリティが低かったからです。
操作性も良く難度も適正、なのに何故プレイアビリティが低いのか。全ては面マップの自動生成に起因しています。

下の画像を見ていただければ分かるように、自機の移動出来る範囲が狭すぎるのです。これが為にせっかくのトラックボールが持つアナログ特性が犠牲となっています。
実機をプレイされていた方でしたら分かると思うのですが、本作に於いてトラックボールを思いっ切り転がす状況はほぼ皆無でした。
あったとしても炎ゲージを回復する時だけに限られます。それにしても自機を地形にぶつけながら回復、または小さな円運動を素早く繰り返すだけに留まります。

Syvalion02

広い空間がない為にダイナミックな移動を行えないのです。操作性が良いだけ逆にこれがプレイヤーにストレスを感じさせました。また地形にぶつかると自機が若干弾かれるシステムが取られています。これが狭い地形で思ったように移動出来ない弊害を生み苛立ちを感じさせました。
難度が上がると狭いところに破壊出来ない敵が配置される事が多くなります。そこを通り抜けようとする際に操作ミスしてしまうと、地形に弾かれる事で連続的にダメージを受けて死亡するケースも少なくありません。

本作の欠点はただこれだけなのです。ただこれだけなのにプレイアビリティが破綻してしまったのです。
自動生成される地形のブロック単位がもう少し大きければと残念に思われます。拡大縮小のグラフィック機能を持ったハードですので、それを利用した施策もあったのではないかとも感じます。そこにはグラフィックの破綻と云う別の罠が仕組まれていたとしてもです。

ゲームとして新しいシステムを多数搭載した作品でしたので、一般の人を巻き込むようなヒットは望めなかった事でしょう。しかしマニアにも受け入れられなかったプレイアビリティには大きな問題が残されています。
これだけ企画として斬新で紙の上での完成度が高い作品なのですから尚更です。マイナー作品に数えられてしまうだろうサイバリオンが評価される機会、研究に値する意味をも時代が奪ってしまったと云えます。

現在はプレステ2で発売されているタイトーメモリーズ上巻に収録されていますので、遊べる環境が一般に開放されています。
個人的な趣味、面白さ詰まらなさに関係なく、ゲームデザインを研究するには格好のテキストたり得る作品だと自信を以てお奨め出来ます。


ここからは余談です。サイバリオンが大好きだと云う方は読まないで下さい。気分を害する恐れがあります(ちょっと大袈裟)。



Syvalion03

本作が何らかの紹介を受ける時、「一部のマニアに絶大な人気」などと書かれているのを能く見かけます。実に私もその一部のマニアだったりするのですが、一部のマニアって何を意味しているのでしょうか。

はっきり云うと、当時のMTJさんの信者なのでしょう。花形ゲームデザイナーとして雑誌での連載も持っていた氏には多くのマニア層がファンとして付いていました。私もゲームデザイナーを目指していた頃だったので大きな感銘を受け大変勉強させられました。
その氏が自信を以て制作したサイバリオンが面白くない訳がありません。今か今かとゲーセンに入荷する日を楽しみにしていました。

そして入荷したゲーセンの情報を仕入れ自転車で遠路出かけて行ったのです。既に常連のマニアが連プレイしていたので、ギャラリーとして長時間を過ごしました。
高解像モニターに映し出された繊細なグラフィックに否が応にも期待が高なります。やっと自分の番が来たのですが、席を立った常連の話し声に耳を疑いました。
「このゲーム全然面白くならねえよ」
彼らの所感はサイバリオンが撤去させる期間までの私の感想ともなりました。かなり遊び込んだものの確かに面白くならなかったんですよねえ。ここはプレイアビリティの話に戻ってしまう部分なのですが、面白くなる筈だと思って遊び続けていたのは本当です。

今だから分かるのですが見えない魔法にかかっていたのだと思います。小倉優子や綾瀬遙がウンコをしないと思い込むのと同等なマジックと云えます。MTJさんの作ったゲームが面白くない訳がないと云う論理です。

いま現在は物心も落ち着いた35歳の私ですので冷静にサイバリオンを楽しんでいます。毎日プレイすると云う事はありませんが、定期的には遊び続けています。正直詰まらない作品ではありません(どちらかと云えば面白い)。1ゲームが短時間で楽しめるし毎回のランダム処理が良い気分転換として機能しています。比較的簡単なところも良いですね。あの頃の魔法が解けたからこそ肩の力を抜いて純粋に親しめるようになったのでしょう。

あの頃を知っている方にも知らない方にも軽くお奨めしたい良作です。
最後にもうひとつ、基礎編は特殊アイテムが装備されないので詰まらない事から、いきなり実践編から遊ぶ事も強くお奨めします。

|

« 彼について……1人目 | Main | HGUC 旧ザク »

Comments

始めまして。
初めての書き込みではありますが、非常に残念なニュースをお伝えしなければなりません・・・。
バブルボブル、レインボーアイランド、オメガファイター、そしてこのサイバリオンを始めとした作品を手がけられた三辻富貴朗さんが、昨年12月11日に腎臓疾患による合併症で亡くなられたそうです・・・。
ここ数年はインターネット上でゲームスクールを設立し、後進の指導に当たっておられただけに・・・非常に残念です。

Posted by: GALLOP | 2009.01.27 at 06:16 AM

My coder is trying to convince me to move to .net from PHP. I have always disliked the idea because of the expenses. But he's tryiong none the less. I've been using Movable-type on numerous websites for about a year and am anxious about switching to another platform. I have heard fantastic things about blogengine.net. Is there a way I can import all my wordpress posts into it? Any help would be greatly appreciated!

Posted by: http://tonplanqblack.info/ | 2014.07.02 at 03:56 PM

It's going to be ending of mine day, but before end I am reading this fantastic post to increase my know-how.

Posted by: rencontre cougar | 2014.07.03 at 08:28 PM

Hello friends, its impressive paragraph on the topic of tutoringand entirely defined, keep it up all the time.

Posted by: http://tonplanqblack.info | 2014.07.10 at 01:11 AM

What a stuff of un-ambiguity and preserveness of precious know-how on the topic of unexpected feelings.

Posted by: plan cul sans inscription | 2014.07.10 at 01:20 AM

Wonderful article! That is the kind of information that are supposed to be shared across the net. Disgrace on the search engines for now not positioning this put up higher! Come on over and consult with my website . Thanks =)

Posted by: plan cul Gratuit | 2014.07.18 at 02:36 AM

This information is invaluable. How can I find out more?

Posted by: Tchat plan Q | 2014.07.18 at 03:11 PM

I every time emailed this web site post page to all my friends, since if like to read it next my links will too.

Posted by: rencontre cougar sans engagement | 2014.07.26 at 08:19 AM

When some one searches for his required thing, so he/she wants to be available that in detail, therefore that thing is maintained over here.

Posted by: blogplancul.info | 2014.08.19 at 02:45 PM

It's awesome designed for me to have a website, which is beneficial for my experience. thanks admin

Posted by: recherche plan q | 2014.08.20 at 01:01 AM

This could be smaller than normal in about one-third of the cases and may be excessive in about half. Some individuals locate that fruit and vegetable snacks have become a tasty replacement for sweets and fats and carry this habit into their submit-HCG diet regime. Additionally, women like that this is a digital pregnancy test.

Posted by: naturally fresh deodorant crystal in dish-deodorants | 2014.09.02 at 02:39 AM

But we aгe only experіencing the time of the prеsent mοment. Holz comes fгom a lengthy education of drumming and percussiߋn mastery including stuԀying at the Bеrklee Sϲhool of Ϻusic, as well as learning from Dave Weckl, Billy Cobham and Clayton Camегon. Αnyone ѡho rememberѕ the ol' automatic record player may гecall that tҺe neҳt reϲords wеre stacқed above, ready to plop intо place when the old record was cоmplete.

Posted by: hand dw drums guitar center | 2014.09.26 at 10:57 AM

Wow that was unusual. I just wrote an incredibly long comment but after I clicked submit my comment didn't show up. Grrrr... well I'm not writing all that over again. Anyway, just wanted to say superb blog!

Posted by: plan cul | 2014.09.26 at 10:05 PM

And if this fashionable style comes at an affordable rate then that acts just like a cherry on the cake. Pure white stitching lace White Bandage Dress, butterfly sleeves with slim arm design effects, exquisite lotus leaf show the elegant taste, umbrella skirt with high waist, women in summer show a sweet and elegant beauty. Then, too, there is still another aspect to celebrity maternity wear.

Posted by: bandage le Dress boutique | 2014.10.01 at 07:43 AM

I constantly emailed this website post page to all my contacts, since if like to read it afterward my links will too.

Posted by: rencontre trans | 2014.10.25 at 01:38 AM

It could bе said that she represented the triumph of the avant-garde, anticipating her future at the very heart of the cultural mainstream. This was a combination of a simple sailing school and ԝhat could be termed oսtԝard bound activitiеs whіch involved us living in tents and cooking ouг օwn food under the supervision of "mates". Hydе Park is hosting a Winter Wondeгland with an ice rink, observation whееl and Christmɑs Mаrket.

Posted by: percussion turkish open tv coverage | 2014.10.27 at 08:47 PM

Whoa! This blog looks just like my old one! It's on a completely different subject but it has pretty much the same page layout and design. Great choice of colors!

Posted by: site plan cul gratuit | 2014.11.09 at 05:52 PM

Hair removal in some areas is essential to replace the areas where its growth has stopped. main light based permanent hair removal technique for men. Refrain or limit the amount of heat applied to your hair through the use of blow dryers, curling irons, straighteners, etc.

Posted by: low level laser hair therapy costs | 2014.11.13 at 12:00 PM

Hi there! This article could not be written much better! Looking through this post reminds me of my previous roommate! He constantly kept preaching about this. I'll send this post to him. Pretty sure he will have a great read. Thanks for sharing!

Posted by: Joellen | 2014.11.22 at 06:36 PM

Fine way of telling, and fastidious article to take data regarding my presentation subject matter, which i am going to deliver in academy.

Posted by: site pour plan q | 2014.12.14 at 07:39 AM

Good day! I could have sworn I've been to your blog before but after browsing through a few of the posts I realized it's new to me. Nonetheless, I'm definitely pleased I discovered it and I'll be bookmarking it and checking back often!

Posted by: Free Windows Phone Puzzle Game | 2015.05.18 at 09:46 PM

Hello, Neat post. There's a problem together with your web site in web explorer, would check this? IE nonetheless is the market chief and a huge component of people will omit your great writing because of this problem.

Posted by: hack spiderman unlimited | 2015.06.01 at 11:25 PM

This site was... how do I say it? Relevant!! Finally I have found something that helped me. Thanks!

Posted by: spider-man unlimited cheats | 2015.06.08 at 12:05 AM

Terrific work! This is the type of info that are meant to be shared across the net. Shame on the seek engines for no longer positioning this publish upper! Come on over and seek advice from my website . Thanks =)

Posted by: Spider-Man Unlimited Hack Cheat Tool | 2015.07.14 at 01:35 PM

WOW just what I was looking for. Came here by searching for spider-man unlimited hack

Posted by: spider man unlimited iso 8 hack | 2015.07.18 at 06:36 AM

It's not my first time to visit this web site, i am browsing this web page dailly and obtain pleasant data from here daily.

Posted by: Spider-Man Unlimited Hack Cheat Tool | 2015.08.10 at 01:17 PM

Post a comment



(Not displayed with comment.)


Comments are moderated, and will not appear on this weblog until the author has approved them.



TrackBack

TrackBack URL for this entry:
http://app.cocolog-nifty.com/t/trackback/57777/11503157

Listed below are links to weblogs that reference サイバリオン:

« 彼について……1人目 | Main | HGUC 旧ザク »